انتخاب بهترین حوزه برنامه نویسی

  • محمد هادی حاجی حسینی
  • 1401/07/25
انتخاب بهترین حوزه برنامه نویسی
برنامه نویسی, شروع برنامه نویسی, حوزه های برنامه نویسی

برای شروع برنامه نویسی و یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید، خیلی مهمه که با حوزه های مختلف برنامه نویسی آشنا بشین. در این مقاله به این موضوع میپردازیم که حوزه های مختلف برنامه نویسی چه حوزه هایی هستند. همچنین، میبینین که چطوری میتونین حوزه مناسب خودتون رو انتخاب بکنین. پس تا آخر این مطلب رو حتما بخونین.

برای شروع برنامه نویسی باید چه کاری کرد؟

در مقاله قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که برای شروع برنامه نویسی باید چی کاری کرد. پس اگه هنوز اون مقاله رو نخوندین حتما یه نگاهی بهش بندازین. بهتون کمک میکنه که بدونین از کجا باید برنامه نویسی رو شروع بکنین.

توی این پست با حوزه های مختلف برنامه نویسی آشنا میشین. این آشنایی خیلی بهتون کمک میکنه تا بتونین حوزه مورد علاقه برنامه نویسی خودتون رو به خوبی انتخاب کنین و با حوزه های دیگه هم آشنا باشین. همچنین میبینیم که از بین چه حوزه هایی میتونیم یک حوزه رو انتخاب کنیم و به صورت تخصصی روی اون تمرکز کنیم.

انواع حوزه های زبان های برنامه نویسی

همونطور که در پست قبلی یعنی پست «برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟» اشاره کردیم، به طور کلی برنامه نویسی به سه شاخه اصلی تقسیم میشه. این سه شاخه رو میشه به راحتی تشخیص داد.

یعنی اگه یکم دقت کنید میبینید که اکثر نرم افزار هایی که روزانه با اون ها سر و کار داریم یا:

  • یا روی گوشی هامون اجرا میشن که میشه شاخه برنامه نویسی موبایل
  • یا روی کامپیوترمون اجرا میشن که میشه شاخه برنامه نویسی دسکتاپ
  • و یا در مرورگر اجرا میشن که میشه شاخه برنامه نویسی وب

البته شاخه های دیگه ای هم داریم که بعدا اشاره میکنیم.

پس تا الان فهمیدیم که زبانی ای که اکثر افراد کار میکنن در کل در یکی از سه شاخه اصلی هست.

بریم ببینیم هر کدوم به صورت جزئی به چه معنایی هستن.

حوزه برنامه نویسی موبایل

وقتی شما نرم افزاری (اپلیکیشن) مینویسین که روی گوشی های موبایل اجرا بشه این یعنی شما دارین کدنویسی موبایل انجام میدین. حالا ممکنه اپلیکیشن شما نیاز به دسترسی اینترنت داشته باشه یا نداشته باشه. ممکنه اپلیکیشن شما برای ادیت تصاویر روی گوشی های موبایل باشه یا اینکه یک پیامرسان یا حتی یک مرورگر باشه. هر چی که باشه بازم مطمئنیم که روی گوشی موبایل اجرا میشه پس میشه اپلیکیشن موبایل. به کسی که نرم افزار موبایل مینویسه برنامه نویس موبایل گفته میشه. پس یکی از حوزه های کدنویسی، حوزه برنامه نویسی موبایل هست.

حوزه برنامه نویسی وب

منظور از برنامه نویسی وب چیست؟

برنامه نویسی وب به هر چیزی میگن که عملکرد یک وبسایت یا سرور را کنترل کنه. مثلا وبسایت آمازون رو در نظر بگیرین. وبسایت آمازون بزرگترین وبسایت فروشگاهی در جهانه. وقتی شما وارد این وبسایت میشین عملا دارین یک سری اطلاعات از محصولات بهتون نشون داده میشه. و اینکه برای استفاده از وبسایت نیازه که شما آنلاین باشین. شما دارین از یک خط اینترنت استفاده میکنین تا بتونین به وبسایت دسترسی داشته باشین.

وقتی بین صفحات مختلف جا به جا میشین میبینین که هر بار یک سری عکس و متن، با زیبایی و چینش خاصی بهتون نمایش داده میشن. این موضوع اتفاقی نیست. بلکه این صفحات وب رو برنامه نویس هایی برنامه نویسی کردن. اون ها این صفحات رو به صورت خاصی طراحی کردن تا شما به اطلاعات محصولات دسترسی پیدا کنین. به طور کلی دو نوع برنامه نویس وب داریم. برنامه نویس فرانت اند و برنامه نویس بک اند که هر کدوم وظایف خاص خودشون رو دارن. پس یکی دیگه از حوزه ها،‌ حوزه برنامه نویسی وب هست.

حوزه برنامه نویسی دسکتاپ

برنامه نویسی دسکتاپ به ساخت هر نرم افزاری گفته میشه که قراره روی سیستم عامل های کامپیوتر ها نصب بشه. مثلا فرض کنید شما برنامه ای نوشته اید و این نرم افزار بر روی سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک نصب بشه. در این حالت شما برنامه نویسی دسکتاپ انجام داده اید. پس هر نرم افزاری هم که الان بر روی سیستم عامل لپتاپ یا کامپیوتر شما به صورت مستقیم اجرا میشه رو برنامه نویس های دسکتاپ نوشته اند.

چگونه یک زبان برنامه نویسی را انتخاب بکنم؟

شما اول باید ببینین که به چه حوزه برنامه نویسی علاقه دارین. بعد از بین تکنولوژی های اون حوزه یکی رو انتخاب بکنین و شروع به یادگیری اون بکنین. اینکه چطوری دقیقا حوزه مورد علاقه برنامه نویسی مناسب خود رو انتخاب بکنین رو در مطلبی جدا به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

اما الان به صورت مختصر به این میپردازیم که آیا اصلا نیاز هست که حتما منتظر این باشین که علاقه خودتون رو متوجه بشین یا نه؟

چگونه حوزه مورد علاقه برنامه نویسی خودم را انتخاب بکنیم؟

اینکه از بین حوزه های گفته شده یکی رو به عنوان حوزه تخصصی خودتون انتخاب بکنین عموما کار راحتی نیست. اما این موضوع به این معنا نیست که قراره زمان زیادی رو صرف پیدا کردن حوزه مورد علاقه خودتون بکنین. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برنامه نویس های تازه کار اون رو مرتکب میشن اینه که چندین ماه رو صرف پیدا کردن حوزه مورد علاقه خود میکنن. اون ها منتظر این هستن که حوزه مورد علاقه خودشون رو پیدا بکنن و سپس شروع به یادگیری برنامه نویسی بکنن.

این کار به صورت کامل غلط هست. به این علت که عموما باعث میشه که هیچ وقت مرحله آموزش شروع نشه و فرصت و انگیزه یادگیری از بین بره. یعنی اینکه اکثرا همیشه منتظر یه شروع عالی برای یادگیری برنامه نویسی هستن در حالی که هیچ وقت شروع به یادگیری نمیکنن.

پیدا کردن علاقه در برنامه نویسی

پیدا کردن علاقه در دنیای برنامه نویسی روش داره. شما میتونین با یکم وقت گذاشتن و استفاده از روش های درست، علاقه خودتون رو پیدا بکنین. حالا همزمان با اینکه دارین سعی میکنین که مطمئن بشین کدوم حوزه برای شما مناسبه،‌ نباید از یادگیری غافل بشین. پس یعنی حتی در زمانی که هنوز حوزه مورد علاقه خودتون مشخص نشده باید یادگیری برنامه نویسی رو شروع بکنین و از وقت خودتون استفاده بکنین. برای شروع یادگیری برنامه نویسی حتما مقاله «برای شروع برنامه نویسی باید چه کار کرد؟» رو مطالعه کنین.

در مقاله بعدی به این موضوع میپردازیم که چرا نیازی نیست منتظر پیدا کردن علاقه برنامه نویسی خود بمونین. بلکه راهی خیلی سریع تر و بهتر برای شروع یادگیری برنامه نویسی هست. که هر علاقه ای که داشته باشین یا بعدا متوجه بشین که دارین باعث نشه که یادگیری شما طول بکشه.

هر سوالی که دارین حتما توی کامنت ها از ما بپرسین. به سرعت بهتون پاسخ میدیم.

اگر فکر می کنید که ما چیزی را در این مقاله جا انداخته ایم و یا در مورد پست های بعدی ایده و یا نظری دارید، خوشحال می شویم که این مورد را با ما در میان بگذارید. تنها کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید و پیشنهاد خود را ارسال کنید.

ارسال نظر :
این نام در کامنت ها و پروفایل عمومی شما نمایش داده خواهد شد.
پست های مرتبط :
حسین طاهری 1401/08/03