شروع برنامه نویسی

  • محمد هادی حاجی حسینی
  • 1401/07/25
شروع یادگیری برنامه نویسی
برنامه نویسی, شروع برنامه نویسی

شروع یادگیری برنامه نویسی

توی این مقاله از وبسایت کدینگ یار میخواهیم درباره شروع برنامه نویسی صحبت بکنیم. اینکه یادگیری برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم و اینکه برای شروع باید چه مطالبی رو یادگرفت. اگر دوست دارین برنامه نویسی رو یادبگیرین ولی نمیدونین که باید از کجا شروع کنین در حال خوندن مطلب درستی هستین.

تبریک به شما دوست عزیزم برای شروع یادگیری برنامه نویسی

خیلی خوش اومدین به این آموزش از وبسایت کدینگ یار که قراره کلی جلو بیفتین و دیگه در مسیر برنامه نویسی سردرگم نباشین.

اول از همه بهتون تبریک میگیم به خاطر اینکه اولین قدم و همینطور مهمترین قدم رو در مسیر یادگیری حرفه ی پردرآمد برنامه نویسی برداشتید. خیلی ها درباره اینکه میخوان از همین فردا برنامه نویسی رو شروع بکنن صحبت میکنن. ولی هرگز شروع نمیکنن و همین باعث شده که از این حرفه ی پرطرفدار جا بمونن و  چند سال دیگه از اینکه نتونستن به درآمد های عالی برسن پشیمون باشن.

توی این مطلب قراره درباره مهمترین قدم در مسیر یادگیری برنامه نویسی صحبت کنیم و بهتون بگیم که اگر قصد دارین وارد این حوزه پردرآمد بشین باید چه مسیری رو طی کنین. بعد از این مقاله، با حوزه های مختلف برنامه نویسی آشنا میشین.

حالا که تصمیم گرفتیم وارد حوزه برنامه نویسی بشیم باید بدونیم که

برنامه نویسی را از کجا شروع بکنیم؟

این سوال خیلی خیلی مهمه پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

وقتی که در مورد شغل برنامه نویسی صحبت میشه، همیشه از درآمد و مزیت های این حرفه حرف زده میشه و افراد زیادی تصمیم میگیرن که یادگیری رو شروع بکنن. ولی کمتر اتفاق میفته که درباره این موضوع مهم صحبت بشه که «برنامه نویسی دنیای بزرگیه و اگه مسیر رو ندونین یا کسی براتون مشخص نکنه اونوقت خیلی زود خسته میشین و در آینده تعحب میکنین که دیگران چگونه تونستن ادامه بدن که به این درآمد های خوب برسند» در حالی که تعیین مسیر بسیار مهم است.

مشکل بسیاری از افراد در یادگیری برنامه نویسی چیست؟

مشکل اینجاست که افراد بدون اینکه بدونن دقیقا میخوان به چه سمتی حرکت بکنن، شروع به یادگیری میکنند. مثلا شما دوره ای رو خریداری میکنید یا اینکه آموزش های رایگانی را پیدا میکنید و شروع به یادگیری میکنید. بعد از مدتی که جلو میرید، احساس میکنید که دارید درجا میزنید و غیر از اینکه هزینه ای رو برای آموزش اشتباهی پرداخت کرده اید از برنامه نویسی دلسرد شده اید.

حالا راه حل چیه؟

پیدا کردن علاقه در برنامه نویسی

اول از همه باید دنبال علاقه تون بگردید. حتما براتون سوال شده که چطوری باید این کار رو کرد. نگران نباشید. توی این مقاله این موضوع کامل حل میشه.

اینکه دنبال علاقه بگردم باعث نمیشه وقتم تلف بشه؟

این سوال کلا اشتباهه. بذارین براتون اینطوری توضیح بدم.
فرض کنید شما سال پیش همین موقع هنوز با وبسایت کدینگ‌یار آشنا نشده نبودین. ولی قصد داشتین که در سریع ترین زمان ممکن به برنامه نویسی حرفه ای تبدیل بشین. پس به خاطر این هدف بدون تحقیق زیاد برنامه نویسی را شروع میکنین. پس شروع میکنین به پرسیدن از افراد مختلف. حالا کسی که ازش راهنمایی خواستین، بر اساس علایق خودش و همینطور تجربه ای که شاید فقط برای شخص خودش صادق باشه، به شما پیشنهاد میکنه که فلان زبان رو یاد بگیرین. شما هم که میبینین یکی با قاطعیت این مورد رو بهتون گفته، آموزشی در این باره خریداری میکنید یا اینکه از آموزش های رایگان استفاده میکنید.

شاید حتی این داستانی که گفتیم داستان خیلی از کسایی باشه که دارن این متن رو میخونن. کسایی که الان بعد از اینکه زمان و هزینه زیادی را در مسیر اشتباهی صرف کردن متوجه شدن که مسیر رو اشتباه رفتن. پس باید چه کاری انجام میدادن؟ مهم اینه که بتونین به خوبی مسیر خودتون رو انتخاب بکنین که هدف ما در سایت کدینگ یار همینه. اگر این کار رو به درستی و در ابتدای مسیر شروع برنامه نویسی انجام بدین نه تنها وقتتون تلف نمیشه بلکه میتونین در کمترین زمانی که نیاز دارین برنامه نویسی یادبگیرین. پس اگر تا الان مسیر رو اشتباه رفته اید اصلا نگران نباشید و ادامه این مطلب رو بخونین.

چطوری علاقه ام رو در برنامه نویسی پیدا کنم؟

وقتی که شما میخواین علاقه‌تون رو پیدا کنین اول باید بدونین که چه گزینه هایی دارین. اونوقت میتونین از بین گزینه ها علاقه‌تون رو پیدا کنین. پس اول باید با حوزه های مختلف برنامه نویسی آشنا بشین. وقتی علاقه مشخص باشه اونوقت میشه به صورت هدفمند یادگیری برنامه نویسی رو شروع کرد. این حوزه ها در ادامه توضیح داده شدن:

در چه حوزه هایی میتوانم برنامه نویس بشوم؟

به نرم افزار هایی که ما روزانه استفاده میکنیم فکر بکنین. میبینین که اکثر نرم افزار های دور و برمون در سه دسته اصلی قرار میگیرن:

  • یا روی گوشیمون اجرا میشن. مثل نرم افزار ادیت عکس روی موبایل
  • یا روی سیستممون اجرا میشن که بهش برنامه های دسکتاپی میگن. مثل نرم افزار Word
  • یا داریم از طریق مرورگر ازشون استفاده میکنیم. مثل همین وبسایت کدینگ یار که دارین میخونین

البته حوزه های دیگه ای هم هستن که در جای خودش همه رو توضیح میدیم.

چطوری بفهمم که به کدوم حوزه برنامه نویسی علاقه دارم؟

اول بیاین روش ساده تر رو مطرح کنیم که به صورت زیر هست. البته این روش برای هر کسی جواب نمیده ولی عده ای اینطوری میتونن علاقه‌شون رو سریع تر انتخاب کنن. نگران نباشین. اگر روش زیر به خوبی بهتون کمک نکرد شما جزو اکثر افرادی هستین که نیاز هست کمی بیشتر به دنبال دلیل خودتون برای انتخاب مسیر درست برنامه نویسی باشین. پس حتما این مقاله رو تا آخر بخونین.

حالا این روش به شکلی کار میکنه؟ در کل یک سوال اینجا مطرح میکنیم. سعی کنین که کمی تمرکز کنین و سعی کنین جواب رو سریع بگین.

فرض کنین که چند وقته که دارین روی یک نرم افزار کار میکنین. فعلا اصلا مهم نیست که با چه زبانی نوشته شده. نرم افزارتون تموم شده و شما خیلی حس خوبی دارین که به خوبی تمومش کردین. حالا کمی فکر کنین و ببینین دوست داشتین این نرم افزار که اون رو ساختین، در کدوم محیط اجرا میشد؟مثلا ممکنه بگین من خیلی دوست دارم که این نرم افزار در موبایل اجرا میشد و میتونستم روی گوشی خودم نصب کنم. یا در مارکت های اپ موبایل بذارمش. ممکنه بگین خیلی خوب بود اگر یک وبسایت آنلاین ساخته بودین که هر کسی میتونست از دور دنیا وارد وبسایتتون بشه. ممکن هم هست بگین که خیلی دوست داشتین این نرم افزار فقط روی سیستم عامل کامپیوتر ها اجرا میشد و خودتون و دیگران میتونستین با نصب اون روی سیستمتون اون رو اجرا کنین.

هنوز علاقه خودت رو پیدا نکردی؟ نگران نباش، ایرادی نداره

این روش بالا قرار نیست برای همه کار بده. اکثر افراد با این روش به این دید میرسن که توی کدوم حوزه نمیخوان وارد بشن. مثلا اکثر افرادی که از ما مشاوره میگیرن در جلساتی که برای تعیین علاقه گذاشته میشه به این نتیجه میرسن که نمیخوان برنامه نویسی دسکتاپ انجام بدن. یعنی بیشتر علاقه دارن که در موبایل یا وب فعالیت کنن که در ادامه جلسات به خوبی این موضوع مشخص میشه.

اگر جزو کسانی هستین که هنوز هیچ دیدی به حوزه مورد علاقه خودتون ندارین اصلا نگران نباشین. شما جزو اکثر کسانی هستین که نیاز به کمی زمان بیشتری دارین تا بتونین به خوبی حوزه خودتون رو مشخص کنین و با قدرت شروع به یادگیری آن حوزه بکنین. اینگونه در آینده میبینین که این کار چه قدر ارزشمند بوده و خوشحالید که علاقه خودتون رو ادامه دادین.

اگر هم جزو کسانی هستین که حوزه مورد علاقه خودتون رو مشخص کردین الان نوبت این هست که ببینین توی هر حوزه چه قسمت هایی وجود داره. سپس از بین تکنولوژی های آن حوزه کدوم رو انتخاب بکنین. پس منتظر مقاله بعدی ما در این باره باشین تا هر حوزه رو به صورت تخصصی بررسی بکنیم.

نگران نباشین. قراره خیلی سریع تر از اون چیزی که فکر میکنین شروع به برنامه نویسی بکنین.

راه حل سریع و بی دردسر برای آغاز یادگیری برنامه نویسی

اگر دوست دارین که الان یک زبان به عنوان بهترین زبان انتخاب کنین و در کل از این مباحث سریع تر عبور کنین. و اگه دوست دارین وقت خودتون رو صرف یادگیری یک زبان برنامه نویسی بکنین، قطعا پیشنهاد ما و اکثر افراد حرفه ای در ایران و جهان، یادگیری زبان برنامه نویسی قدرتمند پایتون هست. ما در وبسایت کدینگ‌یار در حال تهیه دوره رایگان آموزش پایتون هستیم که تا چند روز دیگه منتشر میشه. آموزش های رایگان پایتون در پیج اینستاگرام ما قرار داده شده که میتونی با آن ها به خوبی شروع بکنین.

کلام آخر

توی این مطلب از وبسایت کدینگ یار، به این نتیجه رسیدیم که پیدا کردن علاقه خیلی خیلی مهمه. اصلا نباید این موضوع رو دست کم گرفت. مرحله بعدی این هست که شما با حوزه های مختلف آشنا بشین و با راهنمایی ای که براتون انجام میدیم به راحتی حوزه مورد علاقتون رو با در نظر گرفتن درآمد عالی انتخاب کنین.

اگر میخواین آموزش های حرفه ای و رایگان ما رو از دست ندین بهتون توصیه میکنیم حتما پیج اینستاگرام کدینگ یار رو فالو کنین. اونجا میتونین به صورت مستقیم با موسس وبسایت کدینگ یار در ارتباط باشین و از آموزش های رایگان و حرفه ای استفاده بکنید.

راستی با فکر هایی که کردین حوزه مورد علاقتون رو تونستین حدس بزنین؟ چه حوزه ای رو حدس میزنین که هیچ علاقه ای بهش ندارین؟ توی کامنت ها بهمون بگین.

هر سوالی هم که دارین توی کامنت ها بپرسین. در کمتر از چند ساعت پاسختون رو میدیم.

مرسی از اینکه تا اینجای مطلب همراه ما بودین. از مقاله های دیگر وبسایت کدینگ یار استفاده کنین تا در این مسیر به بهترین مهارت در برنامه نویسی برسین.

اگر فکر می کنید که ما چیزی را در این مقاله جا انداخته ایم و یا در مورد پست های بعدی ایده و یا نظری دارید، خوشحال می شویم که این مورد را با ما در میان بگذارید. تنها کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید و پیشنهاد خود را ارسال کنید.

کامنت ها :
  • ایمان حیدری
    ایمان حیدری
    00:53 - 1401/09/13
    پاسخ

    عالی بود

ارسال نظر :
این نام در کامنت ها و پروفایل عمومی شما نمایش داده خواهد شد.
پست های مرتبط :
حسین طاهری 1401/08/03